zondag 6 december 2015

Review: de Groene Meisjes

Sinds een half jaar volg ik de blog van De Groene Meisjes. In de rechterbalk op mijn blog staat een rijtje leuke vegan blogs waar je deze dames ook terug vindt. Wie zijn ze en waarom volg ik ze? De Groene Meisjes zijn Merel en Jamie, twee enthousiaste twintigers die de wereld een stukje groener, duurzamer en vrolijker willen maken. En daar slagen ze aardig in! Via hun blog delen ze hun enthousiasme met de wereld door middel van vegan recepten, tips voor een groener leven en bewust en duurzaam shoppen en reizen.

Ze hebben een hele eigen, opgewekte schrijfstijl wat elk artikel heel aangenaam lezen maakt. Ook pittige onderwerpen gaan ze niet uit de weg, je merkt aan het aantal reacties onder een artikel dat het soms heel wat teweeg brengt. Discussies gaan de dames graag aan, zolang je de ander maar in zijn waarde laat. Ik blijf steeds bij hun blog terugkomen omdat het voor mij een zen-momentje is, batterijtjes opladen en even wat positiviteit tanken. Een grote inspiratiebron dus, met bovendien een heel arsenaal aan lekkere en originele recepten. En niet te vergeten regelmatig toffe winacties of kortingscodes voor duurzame webshops. Echt een blog om bij je favorieten te zetten.

Recent hebben De Groene Meisjes een boek uitgebracht. In de meeste boekhandels is het gelabeld als "vegetarisch kookboek", wat het boek zeer tekort doet. Ten eerste is het natuurlijk, zoals we van de dames gewend zijn, een veganistisch kookboek. Daarnaast is het zoveel meer dan "alleen maar" een kookboek. In het hoofdstuk "groen eten" staan een twintigtal recepten uit verschillende menugangen, telkens met een mooie, grote foto erbij (me like!). Daarbij ook tips over veelgebruikte producten, vervangmogelijkheden en vegan eten buiten de deur. Verder is het boek, net als de blog, in nog 3 hoofdstukken opgedeeld: groen leven, groen reizen en groen denken. Je krijgt tips over hoe je huis duurzaam in te richten, leuke hotspots die je op je reizen kan bezoeken en duurzame producten die je leven verrijken. Verder een stukje over vegan cosmetica en tips over hoe je je kledingkast veganiseert en verduurzaamt. Ik zei het al: zoveel meer dan een kookboek. Het is eigenlijk een handleiding naar een groener, bewuster en duurzamer leven. Heel vlot geschreven zodat het makkelijk wegleest en ook nog eens ontzettend mooi vormgegeven. Ik blijf er maar in bladeren en lezen, het boek is echt een aanrader wat mij betreft! Via deze link (klik!) kan je het boek bestellen bij Bol.com voor € 20. Ook een leuk cadeau met de feestdagen in het vooruitzicht.

Natuurlijk heb ik ook enkele recepten uit het boek getest.

Broccolisoep met tahin. Een lekker, gezond en makkelijk soepje. De combinatie sesam-broccoli is erg apart, was ik uit mezelf nooit opgekomen. Maar zeer lekker dus.

Pinda noodles. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Spelt pannenkoekjes. Zo'n eenvoudig pannenkoekenrecept ben ik nog nergens tegengekomen. En ze zijn errug lekker hoor. Wel goed opletten met bakken want ze vallen snel uit elkaar.

Banana softserve. In mijn geval met diepvries-bosvruchten. Dit was even wat minder geslaagd, ik had geen softserve maar gewoon ijs. Op zich niet verkeerd, maar niet meteen waar ik 's ochtends vroeg behoefte aan had. Waarschijnlijk was de banaan te zeer bevroren en heb ik teveel tegelijk in de blender gedaan waardoor hij het niet echt aankon. Ik ga het zeker nog wel een keertje proberen want in theorie lijkt dit recept mij waanzinnig lekker.

En, omdat het Sinterklaas is, probeerde ik ook dit recept voor speculoos brownies van de Groene Meisjes blog. Om je vingers bij af te likken. Zo goddelijk, het zou verboden moeten worden. Kijk maar:

Smikkelsmakkelsmikkelsmak.

2 opmerkingen: