zondag 11 oktober 2015

Week 40 en 41

Bij gebrek aan inspiratie ga ik vandaag gewoon wat dingen met jullie delen van de afgelopen twee weken.

Als eerste: mac & not cheese met broccoli. Ik kreeg dit recept van The Surznick Common Room doorgespeeld van neef Bert. Naar aanleiding van mijn blogpost over broccolisoep wist hij mij te vertellen dat hij broccoli wel eens bij deze macaroni eet. Keigoede tip! En bovendien: die saus is echt goddelijk. Door de tomatenpasta krijgt hij een volle, okergele kleur en komen alle smaken echt goed naar boven. Bij mij zag het er zo uit:


De saus had nog iets dikker gekund maar ik was te ongeduldig met het maken van de roux en heb de (haver)melk dus wat te snel toegevoegd. Daardoor is de saus niet zo goed gebonden, maar gelukkig doet dat aan de smaak niets af. Verder is het een kwestie van pasta koken, broccoli stomen (ik deed dat in een vergiet boven de pan met pasta), saus erover en smullen maar.

Verder heb ik twee nieuwe producten van Alpro uitgeprobeerd: drinkyoghurt en dessert moments. Van Alpro kan je heel veel dingen zeggen (ook negatieve), maar het merk heeft wat mij betreft een aantal voordelen:

1. Het is bekend bij het grote publiek. Bijvoorbeeld handig als je bij niet-vegans gaat eten die compleet de weg kwijt raken bij de gedachte dat ze voor jou een toetje moeten verzinnen.
2. Het is bijna overal verkrijgbaar. Bijvoorbeeld handig als je twee weken in een hutje op de heide gaat kamperen en nog even snel wat wil inslaan bij de supermarkt in het laatste dorpje dat je tegenkomt.
3. Het komt regelmatig met nieuwe producten op de markt. Ik word altijd blij van een nieuw vegan product in de supermarkt.

In die laatste categorie is nu dus drinkyoghurt verschenen in het koelvak. Er wordt ook reclame voor gemaakt op de teevee, de kans is aanwezig dat je het voorbij hebt zien komen. Het heet Pur'Enjoy en is verkrijgbaar in twee smaken: framboos/granaatappel en mango/stervrucht. Bij onze Jumbo was alleen de eerste smaak verkrijgbaar, die ik uiteraard meteen geprobeerd heb.


De smaak is licht zoetig, niet overdreven maar wat mij vooral teleurstelde: niet erg fruitig. Ik proefde niet veel framboos en al helemaal geen granaatappel. Ik had wel last van een soort metalige nasmaak die ik ook ondervind als er zoetstoffen in een drankje zitten. Het gekke is dat deze drinkyoghurt geen zoetstoffen bevat. Waar die nasmaak vandaan komt kan ik dus ook even niet bedenken. De smaak deed mij een beetje denken aan die van Optimel (uit mijn pro-vegan tijd). Geen compliment: Optimel vond ik écht niet lekker omwille van de zoetstoffen. Deze Pur'Enjoy heeft mijn hart/maag ook niet weten te veroveren, maar wie weet bevalt mango/sterfruit beter?

En dan... man man man... een nieuw toetje van Alpro met de veelbelovende titel Dessert moments. Ik kwam hem bij toeval tegen in de koeling bij de Belgische supermarkt Colruyt. Dit toetje is namelijk nog niet in Nederland verkrijgbaar! Ik zeg "nog niet" omdat ik wel verwacht dat dit nog gaat gebeuren, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. Het toetje is verkrijgbaar in de smaken kokosnoot en amandel. Ik kocht de kokos variant en betaalde € 2,58 voor een verpakking met 4 bakjes. De amandel variant was bij mijn weten even duur.


Je kan dit toetje eigenlijk het best omschrijven als een soort kokospudding. De smaak is vol, romig, en de kokos is goed te proeven maar overheerst niet. Echt een verwendessert. Het werd nog lekkerder toen ik er een Oreo-koekje doorheen verkruimelde (mijn verslaving steekt weer de kop op). Meer van dit alsjeblieft Alpro! En gauw ook in Nederland uitbrengen.

Als je trouwens wel eens in een Belgische supermarkt komt, vind je daar ook andere Alpro-producten die hier in Nederland niet te krijgen zijn. Bijvoorbeeld kleine fruityoghurtjes (al dan niet cremoso) of smooth chocolate pudding en chocomelk light. Kijk maar eens op de website van Alpro België. Gelukkig is de grens niet heel ver weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten