donderdag 9 april 2015

Roerbak met meiraap

Gisteren stond ik mijn wekelijkse vers-inkopen op de markt te doen toen mijn oog op de bak met meiraapjes viel. Groente van de maand april gevonden! Want om nou meiraapjes in mei te kopen... cliché cliché.



Voor wie ze niet kent: meiraapjes zijn kleine ronde knolletjes met een paars-witte schil. Een voorjaarsgroente met een vaag radijs-achtige smaak. Beetje zoetig maar vooral fris. Eenmaal thuis wist ik bijgot niet wat ik ermee aan moest, dus heb ik iets gedaan wat ik normaal nooit doe: improviseren. Daar kwam iets uit wat best geslaagd was, zelfs zodanig dat ik het recept hier met u durf te delen.

Roerbakschotel met meiraap, courgette, zoete aardappel en shiitake.

voor 4 personen

Ingrediënten
200 gram shiitakes, in kwartjes of partjes
1 teentje knoflook
6 meiraapjes, geschild en in blokjes
2 zoete aardappels, geschild en in blokjes
1 courgette, gewassen en in kwartjes

paar scheutjes olie of vloeibare margarine
wat water
1 theelepel gedroogde peterselie
1 eetlepel sojasaus
1 eetlepel gedroogde dille
snuf chilipoeder
1 theelepel pittige mosterd (bijvoorbeeld Dijon of Löwensenf)
1 theelepel rijststroop of agavenectar
1 theelepel citroensap
peper en zout naar smaak

Instructies
1. Verhit de olie in een grote wok of hapjespan. Pers het teentje knoflook er boven uit en bak de shiitakes. Als ze even gebruind hebben voeg je de sojasaus toe. Goed husselen en dan de peterselie er over strooien. Laat nog even kort bakken en haal dan de pan van het vuur. Doe de shiitakes in een kom, dek af zodat ze warm blijven en zet weg.
2. In dezelfde wok of hapjespan (want minder afwas) opnieuw olie verhitten. Bak de zoete aardappel en meiraapjes tot ze licht bruin kleuren. Voeg een beetje water toe zodat ze niet kunnen aanbranden en laat even stoven.
3. Na een minuutje of tien kan je de courgette toevoegen. Alles even mengen en mee laten bakken. Indien nodig nog wat water toevoegen zodat de boel niet verbrandt.
4. Als de courgette gaar begint te worden kan je de dille en chilipoeder toevoegen. Goed omroeren zodat alles gelijkmatig gekruid is. Voeg ook de mosterd, rijststroop en citroensap toe en meng alles goed door elkaar.
5. Proef. Kruid af met peper en zout. Serveer met de shiitakes en bijvoorbeeld rijst.



Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten