maandag 6 april 2015

Vega-organisatie

Door drukte in het offline leven was ik tijdelijk vergeten dat ik ook nog een blog heb bij te houden. Excuses aan de trouwe volgers (hallo bent u daar?) en zo-nu-en-dan-eens-kijkers, bij deze weer een bericht zodat u weet dat ik er nog ben.

Als het leven druk wordt en er blijft weinig tijd over voor koken, bakken en andere leuke dingen, is het belangrijk dat je toch nog steeds lekker en gezond kunt eten. Het helpt als je dan goed georganiseerd bent zodat je in weinig tijd veel voor elkaar kunt boksen. Voor de chaoot in mij is dat niet altijd eenvoudig, dus heb ik drie "vees" bedacht die u wellicht ook kunnen helpen.

De vee van Vriezer
Ik heb het al eens eerder gemeld: leve de vriezer. In dit huishouden heb ik de luxe een exemplaar volledig voor mezelf te hebben. Altijd op voorraad: tofublokjes, maaltijdblokjes en enkele andere vleesvervangers voor de snelle hap. Ook bevroren fruit als bosvruchten, aardbeien, kersen, banaan. Erg handig als je smoothies wil maken maar niet veel vers fruit bij de hand hebt. 

Verder is het zo dat als ik kook, ik meestal meerdere porties in eens maak. Is eenvoudiger want je zit niet met halve paprika's en wortelen te stoeien en het kost evenveel tijd en energie (ook letterlijk gas en elektra) of je nu 1 portie maakt of je maakt er 2 of 4 of 6 of 8. De porties die ik overhoud gaan in de vriezer. Daarvoor gebruik ik lege margarinekuipjes, lekker makkelijk en precies de goede maat. Zelf geweekte bonen gaan in boterhamzakjes. Op alles gaat een etiketje zodat ik over 4 weken niet "raad eens wat er in dit potje zit" hoef te spelen. Na het lezen van deze post van Alynda ben ik niet alleen de margarinekuipjes gaan gebruiken maar heb ik ook 2 euro geïnvesteerd (ja echt) in een whiteboard en markers. Zo weet ik precies wat er in de vriezer zit! Handig.


De vee van Voorraadkast
Even snel een maaltijd in elkaar flansen hoeft niet moeilijk te zijn, en als je 15 of 20 minuten de tijd hebt kan je echt heel veel lekkers op tafel toveren. Het is wel fijn als je wat dingen standaard in huis hebt. Mijn lijstje:

Rijst, pasta, zakjes aardappelpuree en enkele graansoorten. Denk variatie.
Droge sojabrokjes. Denk "gehakt" dat bijna eeuwig houdbaar is, gewoon in de kast.
Blikjes tomatenblokjes, gepelde tomaten en tomatenpuree. Denk pastasaus.
Currypasta en kokosmelk. Denk curry (goh?).
Pindakaas en sojasaus. Denk pindasaus.
Ketchup en mosterd. Denk altijd lekker toch?
Olijfolie en zonnebloemolie (eventueel vloeibare margarine). Denk niet, begrijp.
Diepvries(roerbak)groenten. Denk "zak open, in wok, klaar".
Blikjes bonen, kikkererwten en maïs. Denk eiwitten en maagvulling.
Blikjes en potten overige groenten. Denk "houdbaar".
Zout, peper, kruiden, edelgist en groentenbouillon. Denk smaak.

Als je verse groenten in huis hebt - mooi! Korthakken, verzin een saus en doe je ding. Geen verse groenten? Ook geen ramp - met een zak diepvriesgroenten, een bonenvariant en een graan komen we een heel eind. Investeer in je kruidenkastje, dat levert een boel smaak op!

De vee van Verleiding
Met honger boodschappen doen is altijd een slecht plan. Je laat je heel snel verleiden tot aankopen waar je later spijt van krijgt. En je slaat automatisch te veel in omdat je je laat leiden door je maag. Als je echt niets in huis hebt en je hebt geen tijd om lang in de keuken te staan, bekijk dan deze lijst eens op Vegetus. Martine heeft daar een mooi overzicht gemaakt van dingen die je zo in de supermarkt kan kopen en er staan ook kant en klare maaltijden tussen! Voor als je niet wil nadenken of echt geen tijd hebt.

Maak een lijstje voor het boodschappen doen en bedenk vooraf wat je wil gaan maken en wat je daar voor nodig hebt. In de winkel werk je gewoon het lijstje af, minder kans op impulsaankopen en je loopt niet het risico dat je iets vergeet. Tenzij je zo'n zaagselhoofd bent als ik die vergeet dingen op het lijstje te zetten.


Met deze drie "vees" ben je overal op voorbereid (hee nog een "vee"). Geen tijd/zin om te koken? Er ligt vast nog wel iets in de vriezer. Moeder belt op dat ze komt eten? Extra blik tomatenblokjes en een hand pasta meer in de pan - kwartier tijdwinst om nog even snel het huis op te ruimen. Invasie van vegan ruimtewezens met honger? Bonen met rijst en pindasaus!

U begrijpt het denk ik wel: een klein beetje extra organisatie zorgt echt voor heel veel winst. De vegan ruimtewezens zullen u dankbaar zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten