vrijdag 22 mei 2015

Vernieuwd strijdplan

Als u deze blog volgt dan weet u dat ik mezelf de nodige doelen gesteld heb teneinde wat kilootjes af te vallen en die ook er af te houden. En hoewel ik van plan ben aan die doelen vast te houden, gaat het gewichtsverlies me niet snel genoeg. Als ik eerlijk ben: ik ben nog geen gram afgevallen. Enkele weken geleden herinnerde een collega mij aan Sonja Bakker en haar dieet, en dat ze eigenlijk weer "vriendinnetjes met Sonja" wilde worden. Dat ideetje had zich in mijn hoofd genesteld en in het lange weekend van Hemelvaart heb ik mijn plan uitgebroed.

Enkele jaren geleden ben ik namelijk met behulp van Sonja al met succes 8 kilo kwijtgeraakt. Die zijn er later, in de loop van enkele jaren, weer aangekomen - maar toch. Ik weet dat haar dieet goed vol te houden is én, niet onbelangrijk, dat het werkt. Bovendien gebruikt Sonja hele gewone producten en hoef je geen moment honger te lijden. Ze werkt met weekmenu's, dus je hele dagelijkse eet-cyclus is voor je uitgestippeld als het ware. Je stemt er je boodschappen op af en weegt je maaltijd af (bv. 250 gram yoghurt met 1 appel als ontbijt of 125 gram aardappelen met 200 gram groenten en 75 gram vleesvervanger als diner). Geen calorieën tellen dus maar porties afbakenen. Je mag echt nog wel lekkere dingen eten als speculaasjes of koekjes, alleen niet te veel en niet te vaak.

Sonja's menu's zijn standaard niet vegetarisch of veganistisch, maar dat is snel verholpen. Ik heb haar weekmenu's als leidraad gebruikt en voor 9 weken mijn eigen menu's samengesteld. Ik pas de regels van Sonja toe en heb er enkele van mezelf aan toegevoegd waarvan sommige weer te herleiden zijn tot de doelen die ik mezelf gesteld had:

1. Fruit mag altijd, en minimaal 2 stuks per dag (1 glas fruitsmoothie of vers sinaasappelsap telt voor 1 stuk). Het fruitdagboek laat ik los, ik heb geleerd dat het weekend mijn valkuil is en de komende 8 weken ligt toch vast wat ik eet.
2. Maximaal 2 kopjes koffie per dag, dit doel blijft gewoon staan.
3. Elke week als diner 1x pasta, 1x rijst en 1x een ander graan, overige dagen aardappels.
4. Elke week als lunch minimaal 1x soep en 1x salade. Overige dagen zijn zeer wisselend: soja-yoghurt, crackers, beschuit, brood, fruit, noem maar op. Het doel om minder brood bij de lunch te eten hou ik dus ook in ere.

Afgelopen maandag ben ik begonnen en het voelt vertrouwd. Mijn weekmenu van deze week heb ik hier neergezet, dan kunt u lezen dat het echt geen straf hoeft te zijn om op dieet te gaan. De porties zijn behoorlijk groot, maar uit ervaring weet ik dat het echt werkt. Veel variatie, oppassen met vetten en lekker veel fruit, dat is de kunst. Volgende week wil mijn collega ook weer aan de slag met Sonja, dus samen staan we sterk!

Over 8 weken laat ik u weten hoeveel kilo's er af zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten