dinsdag 18 augustus 2015

Suikerarm

Ondanks het feit dat ik wel degelijk pogingen doe om af te vallen, lukt dat niet bijster goed. Op het gevaar af me volledig belachelijk te maken, ben ik weer eens een nieuwe weg ingeslagen. Hopelijk nu de goede, die ik vol kan houden. (Dahaag doelen 2015.)

De eenvoudige vraag diende zich aan: waar word ik dik van? Antwoord: vet en suiker. Aha. Een vluchtig zelfonderzoek leidde ertoe dat ik me ging verdiepen in mijn suikerverbruik - ik ben een zoetekauw. Schrikwekkend resultaat. In bijna alles wat ik eet (en drink) zit suiker! Oeps. Ik ben thuis even wat willekeurige verpakkingen gaan naspeuren, suiker zit overal! Augurken in 't zuur: suiker. Meergranenbeschuit: suiker. Pakje tomatensoep: suiker. Appelmoes met... toegevoegde suiker. Rode kool met... toegevoegde suiker. What the hell?

Blijkt dat dus zelfs aan producten waarvan je het niet vermoedt suiker is toegevoegd. Het wordt ook niet altijd benoemd als suiker maar heeft soms namen als fructose (fruitsuiker) of maltose (moutsuiker), of verschijnt in de vorm van een zoetstof als maltitol of xylitol. Het effect op het lichaam is vrijwel hetzelfde: je bloedsuiker schiet voor korte tijd omhoog waarna een dip volgt - je krijgt weer honger/zin. Suiker schijnt ook verslavend te werken in die zin dat je lichaam na consumptie zin heeft in meer. Het is de brandstof voor je lichaam, maar wat je er te veel van binnenkrijgt (het overtollige, wat het lichaam op dat moment niet nodig heeft) wordt opgeslagen als vet. De oorspronkelijke bedoeling van moeder natuur was goed: het opgeslagen vet kan ingezet worden in periodes van schaarste, wanneer je meer verbruikt dan je erbij eet. Dat laatste is dus net het probleem: met alle maaltijden en tussendoortjes ben je zo goed als de hele dag aan het eten. Vet verbranden kan pas als de vertering plaats heeft gevonden, en dat proces neemt enkele uren in beslag. Tegen die tijd ben je - als je een beetje op mij lijkt - al weer bezig met je volgende hapje.

In de plaatselijke boekhandel tikte ik 100% Suikervrij - het basiskookboek van Carola van Bemmelen op de kop. Daaruit leerde ik dat de gemiddelde vrouw (bestaat die?) per dag ongeveer 20 gram aan suiker nodig heeft, dat zijn ongeveer 4 klontjes suiker. Dat aantal is overigens inclusief alle suikers die van nature in producten als bv. fruit en yoghurt aanwezig zijn. De gemiddelde vrouw schijnt per dag te consumeren... hou je vast... 35 klontjes suiker. Ik dus ook? Ik dus zeker ook.

Bij mij ging de knop om. Ik wil bewust proberen minder suiker binnen te krijgen. Hoe dan? Allereerst door te stoppen met de "bewuste" suikers: ik doe geen suiker meer in koffie of thee en drink geen frisdranken meer. Koekjes, cakejes, repen, chocolade, snoepgoed... het komt er niet meer in. Wel toegestaan maar met mate: fruit, smoothies, sappen en yofu met natuurlijke suikers. Voortaan bak ik zelf mijn lekkers, dan bepaal ik zelf wat ik eet en weet ik wat er in zit. Bij het bakken gebruik ik geen suiker meer, eventueel nog wel agavesiroop maar in beperkte hoeveelheden.

Afgelopen weekend bakte ik bijvoorbeeld deze muffins (van elk 6 - er zit van elk soort nog 5 in de vriezer voor later):

Fiekefatjerietjes' supergezonde muffins
Eenvoudige cupcakes van De Plantaardige Keuken
Bananenmuffins van De Plantaardige Keuken

Ook heb ik bij Albert Heijn biologische appelmoes gevonden zonder toegevoegde suiker en dito aardbeienjam. Ik eet 3 maaltijden, goed verdeeld over de dag, en hou het bij 1 (suikerarm) tussendoortje. Fruit probeer ik zoveel mogelijk bij de maaltijd te nuttigen of vlak er na omdat het dan de suikerspiegel het minst verstoort. Appel bij de lunch, verse aardbeien als toetje, enz. Aan fruitsmoothies voeg ik vezels toe als gebroken lijnzaad of zemelen zodat de vertering trager gaat. Ik eet minder brood en let goed op het beleg. Pasta, rijst en broodproducten - alles volkoren. Zoveel mogelijk vers of diepvries, zo weinig mogelijk kant-en-klaar. Allemaal kleine stappen maar de toon is gezet.

De afgelopen week zag mijn diner er als volgt uit:

Dinsdag groentencurry met zoete aardappel, ogenbonen en zilvervliesrijst
Woensdag idem
Donderdag volkoren penne met homemade pastasaus en een beetje edelgistvlokken
Vrijdag linzensoep met 'n geroosterde boterham
Zaterdag groene salade met tomaat, maïs, radijs, wortel, courgette, zwarte olijven en pijnboompitten en 'n dressing van olijfolie en balsamicoazijn
Zondag zoete aardappel ovenfriet met bio-appelmoes en tofublokjes
Maandag groentenlasagne (zonder kaassaus)

Op naar een suikerarm - of in elk geval een suikerbewust - leven.

2 opmerkingen:

  1. Aangezien ik nogal aan de magere kant ben ga ik me niet bezig houden met suikervrij eten, maar je gebruik van edelgist bij pasta deed me aan dit recept voor vegan "parmezaanse kaas" denken: http://itsraincakesandthunderbuns.com/2015/04/30/a-vegan-parmesan/

    Super gemakkelijk en snel te maken, en echt lekker. Margo vond het ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou ik in uw geval ook vooral niet doen! Merci voor 't recept, weer een leuke blog om te volgen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen