woensdag 2 september 2015

Een week in lunches

Eén lunch, meerdere lunches? Schrijft (en zegt) men dat zo? Volgens het groene boekje wel, maar het ziet er evengoed niet uit.

Ter zake: ik eet en drink nu enkele weken suikerarm/suikerbewust. Drie gezonde maaltijden per dag en maximaal 1 tussendoortje. Ik heb weinig tot niet gezondigd, heb zelfs geen chocolade op. En ik drink nu probleemloos koffie zonder suiker. Ik ben trots op mezelf!

Even serieus: is het zo moeilijk? Ja en nee. De eerste week was ik voornamelijk thuis, dus aan weinig verleidingen blootgesteld. Dat maakt het een stuk makkelijker natuurlijk. Afgelopen week was ik "gewoon" aan het werk, dan is de uitdaging (en neiging tot van het pad dwalen) wat groter. Die eerste week heeft mij zeker geholpen het voornemen om te zetten in werkelijkheid en dus vol te blijven houden. Dat is immers de grote kunst (een kunst die ik, zoals enkele voorgaande blogposts bewezen hebben, absoluut niet meester ben).

Wat heb ik de afgelopen tijd zoal gegeten? Als ik 's middags thuis ben mag ik graag uitgebreid lunchen, dus wellicht waren de lunchmaaltijden het interessantste om hier even te delen.

Woensdag: grote kom weerstandssoep, 1 geroosterde bruine boterham met Wilmersburger 
Donderdag: goed gevulde tomatensaus (courgette, paprika, champignons, wortel, olijven, avocado en sojabrokjes) met maïsbrood
Vrijdag: grote kom kruidige linzensoep
Zaterdag: zonnebloempit-puntje met avocado, pijnboompitten, tomaat en rucola
Zondag: salade met rucola, wortel, kerstomaatjes, zwarte olijven en kikkererwten, dressing van olijfolie en een vleugje balsamico-azijn

De lunch van zaterdag was briljant in zijn eenvoud, al zeg ik het zelf:

Rooster pijnboompitjes in een pannetje (droog, geen olie gebruiken). Plet een halve avocado tot een prutje. Voeg naar smaak citroensap, zout, peper en eventueel andere kruiden toe. Kijk wat je in huis hebt, ik had bijvoorbeeld nog wat verse basilicum over. Gedroogde kruiden kunnen natuurlijk ook prima. Snij een vers puntje in twee en smeer het avocadoprutje uit over de beide helften. Strooi de pijnboompitjes er over en druk ze lichtjes in de prut, dan rollen ze er niet af tijdens het eten. Snij een halve of hele tomaat in kwarten en verwijder "het natte". Snij het vlezige gedeelte in stukjes en verdeel over je broodje. Handje rucola er op. Klaar.


Ik wil nog minderen met brood, maar langzaam aan. Brood is één van die dingen die ik echt enorm lekker vind en ik wil mezelf ook weer niet alles ontzeggen. Bovendien zit ik nu lekker in mijn vel, heb energie en ben zelfs al wat afgevallen. Voor mij een teken dat ik op de goede weg ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten