zaterdag 7 februari 2015

Rode kool

Afgelopen woensdag kocht ik op de markt een rode kool. Geen idee waarom, het zag er lekker en kleurrijk uit en het is best al wel even geleden dat ik nog rode kool at. Maar nu - wat doe je met zo'n ding? Tegenwoordig hebben we gelukkig een oplossing voor inspiratieloze dagen: tinternet! Recepten grasduinen dus.

Een paar kanshebbers heb ik bewaard, maar als allereerste heb ik vandaag dit recept van Plantaardigheidjes gemaakt: rode kool met quinoa en sesamtofu. De mooie kleurrijke foto trok mij over de streep.

Quinoa is een plant uit de amarantenfamilie volgens Wikipedia (een familie van tweezaadlobbige kruidachtige planten en struiken). Aha. Het zou ook uitgesproken moeten worden als "kien-wah" en niet "kie-no-wah" wat ik altijd zeg. Fout! Weer wat geleerd... Het Voedingscentrum vertelt ons vervolgens dat de zaden van deze plant lijken op graankorrels en in de keuken ook als dusdanig gebruikt worden. Het wordt gebruikt als vervanger van rijst of couscous. Het is een bron van eiwit en vezels. Nu het belangrijkste: het is erg lekker! Beetje vaag aardachtig van smaak, minder melig als bijvoorbeeld couscous en gaat eigenlijk overal wel bij. Ik heb die van De Nieuwe Band gebruikt.

Het recept van Daniëlle van Plantaardigheidjes is een aanrader als je eens wat anders wil met je rode kool. De sesamtofu is sowieso erg lekker en ga ik vaker maken, niet alleen voor bij dit gerecht. Tofu heeft weinig smaak van zichzelf en kan dus de sterke "brand"smaak van sesamolie wel gebruiken. Die smaak combineert in dit gerecht erg goed met de rode kool en wortel. Ik had geen peterselie in huis en heb een handje veldsla gebruikt voor de groene touch. Ook heb ik een appeltje in blokjes gesneden en er na het koken doorheen gemengd. Fris en zoet, en appel combineert traditioneel wonderwel met rode kool (en kaneel). Dankjewel Daniëlle voor het delen van dit recept!



Okee, mijn foto is niet zo spectaculair fantastisch als die van Daniëlle (ik ben een beetje een chaoot in de keuken) maar het ziet er nog steeds erg smakelijk uit, niet? Geloof me, het is de moeite waard. Ik had nog twee porties over. De ene gaat morgenavond op en de andere combineer ik met wat meer sla en noten (tofu = op wegens veels te lekker), dat wordt de lunch voor maandag.

Ik heb nog ongeveer een halve rode kool over, die wil ik gebruiken voor deze kikkererwten-rode kool salade van Vegetus (ik ben fan, valt 't op?). In plaats van de amandel-knoflookkaas die Martine gebruikt ga ik wat blokjes koolraap toevoegen, er ligt nog een halve in de koelkast te wachten op een doel. En dan is er nog de funky wintersalade van Lisette Kreischer uit het boek Plant Power met rode kool, koolraap, zuurkool en veldsla. Oftewel: hoe maak ik restjes op!

Koop ook eens een rode kool en leef je uit. De mogelijkheden zijn eindeloos.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je mijn recept hebt uitgeprobeerd; appel erbij klinkt erg lekker, goede tip! Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Daniëlle, wat fijn dat je meeleest! Ik ben jaloers op jouw foto's, ze kunnen zo in een kookboek! Superprofessioneel.

    BeantwoordenVerwijderen