vrijdag 27 februari 2015

Comfort food

Vorige week vrijdag/zaterdag ben ik snipverkouden geworden. Zoiets gebeurt uiteraard niet ineens, maar vrijdag begonnen de symptomen zich te manifesteren: beginnende keelpijn, beetje snotterig en een zeurderige hoofdpijn ergens in de verte. Op tijd naar bed en warm ingeduffeld, maar het mocht niet baten. Gelukkig is het bij een fikse verkoudheid gebleven, er schijnen ergere dingen te heersen (een gemuteerde, resistente variant op het griepvirus en een zware blafhoest zijn slechts twee dingen waar enkele van mijn collega's mee te kampen kregen). 

Hoewel het dus erger kon, was ik begin deze week evengoed geen cent waard. Juist dan wil je toch lekker en gezond eten. Ik voorzag dus in comfort foods: troosteten. Geen junk food of fast food, maar eten dat snel klaar is en wat je "troost" biedt: je gaat je er wat beter van voelen.


Zondag herinnerde ik mij dit recept van De Plantaardige Keuken. Een goed gevulde soep met bonen en rijst en een vleugje citroen voor de vitamientjes en een oppeppertje. Soep gaat er bij mij altijd wel in als ik niet lekker ben, en dit soepje bleek erg verfrissend te werken. Ik schijn zo beroerd te zijn geweest dat ik er geen foto van heb gemaakt - sorry daarvoor.

Op woensdag maakte ik deze quinoa met champignons en bonen van de blog Zuiversap. Ik had helaas geen vers groen voor erbij, het was errug lekker maar wat minder fotogeniek zoals u ziet. 


Vanmiddag was ik weer toe aan soep en maakte ik deze Mexicaanse pompoensoep van Plantaardigheidjes. Lekker pittig met dat rooksmaakje van het gerookte paprikapoeder. Ik had geen avocado maar die haal ik morgen in huis, voor op 't brood bij dit soepje!


Begin deze week maakte ik echter mijn ultieme troostvoedsel: curry met kokosmelk. Pittig en toch zacht, je kan er alles in kwijt, kan er alles bij eten en het is toch zo ontzettend lekkerrrr. Soms is het alles wat je nodig hebt. Wat ik maandag maakte:


Ingrediënten
1 eetlepel plantaardige olie
1 ui, fijngesnipperd
1 teentje knoflook, geperst of fijngehakt
1 rode paprika, in stukjes
1 groene paprika, in stukjes
200 á 250 gram bloemkool, in kleine roosjes of stukjes
Enkele eetlepels Patak's mild curry pasta
200 á 250 gram pompoen, in blokjes
200 á 250 gram adukibonen, uit blik of voorgekookt
1 blik kokosmelk (400 ml)
Zout en peper naar smaak

Instructies
Doe wat olie in een grote wok of hapjespan en bak de ui glazig. Doe de knoflook erbij en bak even mee. Doe de paprika erbij en bak even mee. Voeg de bloemkool toe en bak even mee. Doe de currypasta erbij (ik gebruikte ongeveer 1/3e van het potje maar meer of minder naar smaak kan ook) en roer goed door. Voeg de pompoen toe, meng alles onder elkaar en giet dan de kokosmelk in de pan (een deel van het blik is kokosvet, de rest is het vocht, meng het in de pan onder elkaar en je hebt "melk"). Laat een kwartiertje pruttelen op een zacht vuurtje. Voeg de adukibonen toe en meng ze onder de rest. Laat nog 5 minuutjes pruttelen. Proef. Serveer met rijst of een ander graan naar smaak of zoals ik in dit geval met geroosterd brood.

"Death leaned over the saddle and looked down at the kingdoms of the world. I DON'T KNOW ABOUT YOU, he said, BUT I COULD MURDER A CURRY."
Terry Pratchett - Mort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten