donderdag 10 september 2015

Bloemkool

Bloemkool: gezond, voedzaam, vezelrijk, van bij ons en nog in het seizoen tot oktober. Waarom er niet mee koken? Nou, omdat ik het stiekem niet zo heel lekker vind. (En het huis gaat er vreemd van ruiken.) Ik koop 'm dus niet zo vaak en als ik al bloemkool gebruik moffel ik het weg in een curry of zo. Gisteren, bij het opstellen van het boodschappenlijstje, drong de vraag zich weer op: wat eten we de komende dagen? Meestal kijk ik dan even naar een lijstje met seizoensgroenten om van daar uit een recept te zoeken. En daar was ie: bloemkool. Klein schuldgevoel omdat het al weer te lang geleden was dat ik 'm op heb. Vroeger thuis aten wij regelmatig bloemkool, want dat was gezond zei moeder. Mama maakte het altijd met van die dikke witte saus erbij, en een vleugje nootmuskaat - herkenbaar? Wat mij betreft een mooie combinatie van drie dingen die ik niet lekker vond (en vind).

Daar moest ik dus aan denken toen ik inspiratie zocht voor het avondeten en zo kwam ik tot een pastaschotel met bloemkool en "kaassaus". Die saus is werkelijk een geweldige vondst, dank u Martine van Vegetus. Zorg dat je de mix vantevoren maakt en klaar hebt staan als je begint met koken.

Voor 4 personen.

Ingrediënten
300 gr bloemkoolroosjes
1 stronkje paksoi
250 gr oesterzwammen
350 à 400 gr pasta (ik had nog wat spirelli-gevalletjes over, kijk maar wat jij in je voorraadkast vindt)

Instructies
1. Snij het groen van de paksoi los van de stengels. Snij de stengels in verticale reepjes ("halve maantjes"). Leg de bladeren op elkaar en rol ze op. Snij in de lengte door en vervolgens in reepjes. Scheur de oesterzwammen in reepjes.
2. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking (of volg je gevoel).
3. Kook of stoom de bloemkool gaar. Stomen kan je eventueel in een vergiet of stoommandje boven de pan met pasta (win-win!). 
4. Verhit wat olie of plantaardige boter in een grote koekenpan. Bak de speckjes en de reepjes paksoi (niet het groen!) op middelhoog vuur. Als de speckjes mooi bruin worden kan je het vuur wat lager zetten en de oesterzwammen toevoegen. Laat even meebakken en voeg tenslotte het blad van de paksoi toe. Als de bloemkool gaar is kan je deze afgieten en ook nog even mee laten bakken.
5. Maak de kaassaus volgens de instructies op Vegetus.
6. Giet de pasta af. Doe de pasta op het bord, dan de speckjes + groenten en giet de kaassaus erover. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten