dinsdag 8 september 2015

Over courgette

Een groente die ik eigenlijk standaard vers in huis heb is de courgette. Eenvoudig en bescheiden doch zeer veelzijdig inzetbaar en voedzaam. En, niet onbelangrijk, blijft lang goed in de koelkast. Nu ben ik zo'n vergeetmuts die met boodschappen doen lang niet altijd haar eigen lijstje trouw blijft, waardoor ik vorige week "opeens" drie courgettes aantrof in de groentelade. Oeps?

Op zoek naar recepten met courgette dus. Ik vond op de website van de Vegan Challenge dit hele makkelijke recept voor broccoli-courgette soep. Broccoli is supergezond maar ik gebruik het te weinig. In deze soep smaakt hij heerlijk!


Psssst: op 1 oktober start een nieuwe Vegan Challenge. Kijk hier voor meer info. Ideaal als je graag plantaardig(er) wil eten maar geen idee hebt hoe je er aan begint. Je krijgt de hele maand oktober elke dag een mailtje met een recept en handige tips waar je op moet letten bij je boodschappen. Ook veel info over veganisme en geplande evenementen en proeverijtjes. Via deze weg ben ik uiteindelijk semi-veganist geworden, wie weet wat het met jou doet. ;-)

Goed, door de soep was ik dus 1 courgette "kwijt", nog 2 te gaan. Eentje moest echt wel snel op, die lag inmiddels best wel lang te wachten op een doel. Lang leve tinternet, een giga receptendatabank binnen handbereik. Het was al lang geleden (lees: enkele weken) dat ik nog iets gebakken had, dus daar had ik best zin in. Omdat courgette van zichzelf weinig smaak heeft doet ie het ook prima in combinatie met zoetigheid. Op de website van vegan queen Isa Chandra Moskowitz vond ik dit recept voor bananenbrood met courgette. Ik ben gek op bananenbrood - perfect! Hierbij het recept in het Nederlands, dat bakt wat makkelijker. (Het is wel fijn als je maatbekertjes hebt die Amerikaanse cups aangeven, dat is het meest precies.)

OPGELET: het originele recept gebruikt 3/4e kop suiker. Ik heb het bij 1 eetlepel gehouden vanwege mijn pogingen bewust met suiker om te gaan, en het smaakte wat mij betreft heerlijk. Ik meld het hier zodat je zelf kan kiezen hoeveel je toevoegt. Het originele recept gebruikt ook 1/4e theelepel "allspice". Vriend Google vertelt mij dat dit "piment" is. Een soort peper, denk ik? Ik ben niet zo voor dit soort kruiden in mijn gebak dus heb het weggelaten. Jij doet er uiteraard mee wat je zelf wil.

Ingrediƫnten
1 grote, zeer rijpe banaan
1/4e kop ongezoete appelmoes
1/4e kop koolzaadolie (met botersmaak is extra lekker, deze kan je bijvoorbeeld bij Albert Heijn vinden)
1 eetlepel suiker
2 theelepels vanille extract
1 kop geraspte courgette

1 + 1/2e kop bloem
1 theelepel kaneel
3/4e theelepel baking soda = natriumbicarbonaat = zuiveringszout
3/4e theelepel zout
1/2e kop grof gehakte walnoten
1/2e kop rozijnen

Instructies
1. Verwarm je oven voor op 180 graden. Vet een bakblik van ongeveer 20 bij 10 cm licht in.
2. Prak de banaan fijn in een grote mengkom. Gaat goed met een vork of gebruik een kleine pureestamper. Voeg de appelmoes, koolzaadolie, suiker en vanille toe en roer goed door. Meng dan de geraspte courgette erdoor.
3. Voeg 1 kop bloem toe, de kaneel, het zuiveringszout en het zout. Meng onder elkaar. Voeg de walnoten, rozijnen en de laatste 1/2e kop bloem toe. Meng tot je geen bloem meer ziet.
4. Doe het beslag in je bakblik en zet in de oven, zo'n 50 minuten tot een uur. Test met een sateprikker of mes of het brood gaar is (als er geen deeg aan je prikker of mes blijft kleven zit je goed). Als het nog wat langer moet garen, zet dan je oven terug naar 170 graden en laat nog 10 of 15 minuten bakken.
5. Laat het bananenbrood de eerste 10 minuten in het bakblik afkoelen. Daarna kan je het op een roostertje plaatsen om volledig af te laten koelen. Proeven maar!

Geen foto wegens 1-2-3 verdwenen wegens ontiegelek lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten