zondag 1 maart 2015

Strijdplan

Voor zij die het nog niet wisten: ik ben een snoepkont. Lekkers kan ik niet weerstaan, zeker niet als het chocolade is. Ik "worstel" dus ook al enige jaren met wat kilootjes overgewicht. Soms gaan die er weer af, meestal komen ze er net zo vlot weer bij. Soms heb ik er last van, soms heb ik er geen moeite mee. De laatste weken merk ik dat die extra kilo's mij dwars zitten. Van alle broeken in mijn kleerkast passen er nog maar twee of drie. Die leuke t-shirtjes zitten nu wel erg strak. Zelfs mijn winterjas zit niet meer zo lekker. Ik ben het BEU. Tijd om er wat aan te doen.

Diëten heb ik al vaker geprobeerd, zonder succes zoals blijkt. Ja, ik val af maar kom net zo hard weer aan als ik het dieet gedag zeg. Nieuw plan: wat aanpassingen in mijn levensstijl doorvoeren die voor een blijvende verandering kunnen zorgen. Oeh wat klinkt dat dramatisch. En toch valt dat eigenlijk wel mee...

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Ik functioneer beter als ik concrete doelstellingen heb om naar toe te werken. Mijn neurotische kant maakt graag lijstjes om aan te vullen en af te vinken. Dat gaan we gebruiken. Vanaf 1 maart (vandaag) ga ik aan de slag. Ik ben er nu voor in de stemming, de motivatie is er en 1 maart is een mooie startdatum. De 60ste dag van het jaar, nog 305 te goed om het beter te doen.

Om af te vallen moet ik twee dingen doen: minder en/of gezonder snoepen en (nog) gezonder en gevarieerder eten. Meer bewegen zou ook niet slecht zijn maar ik ken mezelf: ik hou dat niet vol, alle goede intenties ten spijt. Liever dan mezelf weer teleurstellen wil ik nu werken aan dingen die ik wel vol kan houden. De focus ligt dus op wat ik binnenkrijg: dat moet gezonder en gevarieerder.

Mijn tienpuntenplan:

1. Gezonder snoepen: een fruitdagboekje bijhouden. Ik heb het idee dat ik genoeg fruit eet, maar als ik dat elke dag zwart op wit ga zetten kan het toch nog wel eens tegenvallen.
2. Gezonder snoepen: minder bewerkt voedsel kopen. Het idee is simpel: als ik geen koekjes, chips of popcorn in huis heb, kan ik het ook niet opeten. Door meer vers en onbewerkt spul te kopen en meer zelf te maken, hoop ik de snelle graai- en snaaidingen bomvol vet en suiker te mijden.
3. Gezonder snoepen: meer noten, gedroogd fruit en rauwe groenten snacken. Dipsausjes als hummus en guacamole vaker zelf maken zodat de rauwe groenten snack aantrekkelijker wordt.
4. Gezonder snoepen: minder koffie drinken. Ik zit nu aan 3 á 4 lattes per dag waarin telkens ook nog een schep suiker gaat. In plaats van koffie wil ik meer theesoorten uitproberen, daar hoeft van mij geen suiker in dus pure winst.
5. Gezonder snoepen: minder chocolade eten. Ik ben een chocoholic dus dit wordt de moeilijkste stap. Maar chocolade is funest voor mijn gewicht omdat ik er van blijf eten, dus dat moet veranderen.
6. Gevarieerder eten: nieuwe groentesoorten uitproberen. We hebben hier in het westen een rijkdom aan groenten voor het uitkiezen en toch blijf ik meestal hangen bij de oude vertrouwde courgette, wortel, tomaat, aubergine, aardappel, spinazie, enz.
7. Gevarieerder eten: mijn kookboeken meer gebruiken. Van alle kookboeken in mijn kast gebruik ik er 1 of 2, de rest staat er maar te staan. Toch barsten ze van leuke ideeën en lekkere recepten.
8. Gevarieerder eten: zelf kruiden kweken. Ik gebruik te weinig vers groen. Als ik het in huis haal is het veel te veel en moet ik de helft weggooien waardoor ik niet geneigd ben snel nieuw te kopen want weggooien is zonde. Alle vorige pogingen om zelf kruiden te kweken zijn jammerlijk mislukt. Beestjes in de grond, beestjes in de plant, te weinig water, te veel water, te veel aandacht van poezemans - alles ging dood.
9. Gevarieerder eten: minder brood bij de lunch. Brood is lekker maar het vult niet echt geweldig en het beleg is meestal niet supergezond (of zoetigheid in de vorm van jam, stroop en hagelslag of vettigheid in de vorm van tartex, (noten)kaas en hummus).
10. Gevarieerder eten: zelf een seizoenskalender voor groenten en fruit opstellen. Ik heb deze leuke informatiekaart over plantaardige voeding gekocht bij Vega-Life en in de studeerkamer aan de muur gehangen. Niet alleen kleurrijk en met toffe tekeningetjes, maar ook handig om te weten welke vitaminen en mineralen je waarvandaan haalt. De seizoenskalender moet 'n beetje hetzelfde idee worden en komt er straks onder te hangen. Zo kan ik voor mijn wekelijkse marktaankopen snel een blik werpen op de kalender voor die maand en inspiratie opdoen. Wie weet koop ik dan vaker andere dingen.

Tienpuntenplan in concrete actiepunten:

1. Elke dag twee stuks fruit eten. Een glas smoothie telt als 1. Bijhouden in een zakagenda en met enige regelmaat de doelenpagina bijwerken.
2. Minder kopen, meer zelf maken. Ik ga op zoek naar vegan bakrecepten met minder vet en suiker en meer vezels, fruit en noten. Blijven bakken dus maar met andere recepten. Daar over bloggen.
3. Minimaal 1x per week rauwe groenten als snack verorberen, met of zonder zelfgemaakt dipsausje. Tevens 1x per week op de markt een zakje ongezouten noten met gedroogd fruit kopen en gebruiken als gezond tussendoortje.
4. Maximaal 2 lattes per dag met maximaal 1 schepje suiker per kop. Daarnaast dit jaar 5 voor mij nieuwe theesoorten uitproberen.
5. Van elke dag chocolade naar om de andere dag naar 2x per week naar 1x per week. En daarmee bedoel ik: geen chocolade op zich, maar ook niets waar chocolade in zit of wat naar chocolade smaakt (koekjes, chocomelk, peperkoek, chocorozijnen, hagelslag, enz).
6. Elke maand 1 nieuwe groentensoort uitproberen. Het oude patroon doorbreken door nieuwe dingen uit te proberen en mezelf uit te dagen. Weer iets om over te bloggen.
7. Elke maand 1 recept uitproberen uit 1 van mijn kookboeken. Daar moeten recepten tussen zitten die voor herhaling vatbaar zijn. Wellicht te combineren met het voorgaande punt?
8. Ik ga op zoek naar een leuke en handige plantenbak voor op de vensterbank in de keuken. Dan wil ik de volgende plantjes wil aanschaffen en er minstens om de andere dag iets van gebruiken: peterselie, bieslook, munt en basilicum.
9. De lunch mag maximaal 2x per week uit alleen brood bestaan. Meer soepen en salades en restjes van het avondeten van de dag ervoor. Zo krijg ik meteen meer groenten binnen.
10. Niet zo moeilijk, gewoon doen!

Enige "probleem" is nu nog dat er nog best wat ongezond snoepspul in de voorraadkast zit. Dat eten we geleidelijk aan toch maar op maar dan komt er ECHT geen nieuw spul meer bij. Plechtige belofte aan mezelf.

Ik heb een pagina toegevoegd aan de blog waar ik enkele van bovenstaande doelen ook echt ga bijhouden. U kan er dus mijn voortgang volgen. Dat zet wellicht ook wel wat druk om het vol te houden, wat niet verkeerd is. Ik ga ervoor!

PS: de weegschaal gaf vanmorgen 68 kilo aan met enkel onderbroek en sokken aan. Ik wil graag 6 kilo afvallen en geef mezelf daarvoor tot eind juni de tijd. Mag niet zo moeilijk zijn, toch?
PPS: voor zij die denken "68 kilo, waar hebben we het over?" - ik meet 160 cm in de lengte als ik mij uitstrek. Dan is 68 kilo genoeg te veel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten