zondag 8 maart 2015

Marmercake (en muffins)

De eerste week van goede voornemens zit erop, en dit zijn de resultaten:

1. Twee stuks fruit per dag - check.
2. Minder ongezonde troep kopen - check. Drie keer in de supermarkt geweest en me niet laten verleiden.
3. Gezonder snoepen. Mwah. Twee keer worteltjes met hummus weggeknaagd. De zak met popcorn die er nog lag is nu open maar er is nog maar 1 schaaltje uit. Valt me niet tegen van mezelf.
4. Minder koffie - check. Twee lattes per dag, braaaf.
5. Minder chocolade - check. Deze week 3x iets met chocolade. Braaaaf.
6. Nieuwe groentesoorten uitproberen - volgende week nummer 1: raapstelen.
7. Mijn kookboeken meer gebruiken - vandaag sinaasappel-maïs muffins gebakken uit het boek Veganistisch Koken. Handig boekje als je op zoek bent naar vervanglijstjes ("waardoor vervang ik ei/melk/boter/vlees in dit recept"). Wat minder handig om naar recepten te zoeken omdat het boek is ingedeeld in "vervang"-hoofdstukken. Eivervangers, zuivelvervangers, vleesvervangers, enz. In elk hoofdstuk staan dus recepten voor elke menugang. Er is wel een index maar die vind ik best onoverzichtelijk. Het leek ook of elk recept wat ik bekeek wel gebruik maakte van een "vreemd" ingrediënt wat ik niet zomaar in huis heb, maar dat kan toeval zijn. Er wordt ook best wel vaak in een recept verwezen naar een ander recept (bv. voor de saus zie blz zoveel of voor de veganaise kijk op blz zoveel). Dat werkt niet zo goed voor mij. Maar de muffins zijn best lekker!


8. Kruiden kweken - check. Drie potjes gekocht en daar groeit nu bieslook, munt en peterselie in. De peterselie verlept nu al, help!


9. Minder brood bij de lunch - check. Maandag tofu scramble, dinsdag linzensoep, woensdag pasta met tomatensaus en tofu mozzarella, donderdag salade met rode biet, vrijdag tosti Wilmersburger met een slaatje, zaterdag een halve cantaloupe meloen met 1 boterham en vandaag een smoothie en een muffin.
10. Seizoenskalender groenten en fruit maken en ophangen - check.


Het begin is gemaakt, nu volhouden.

U had van mij nog het recept te goed voor de marmercake banaan-chocolade die ik maakte toen ik jarig was. Het origineel vind je hier, op de website van the PPK (de geweldige Isa Chandra Moskowitz). Voor het gemak de Nederlandse vertaling:

Ingrediënten
1 kop geprakte, zeer rijpe banaan (ongeveer 3 stuks, middelgroot)
3/4e kop suiker
1 theelepel vanille extract
2 eetlepels koolzaadolie
1/3e kop plantaardige melk (bv. amandelmelk of sojamelk)
1 + 1/2e kop tarwebloem
3/4e theelepel baking soda = natriumbicarbonaat = zuiveringszout
3/4e theelepel zout
3 eetlepels cacaopoeder, ongezoet
6 eetlepels kokend water

Instructies
1. Zet water op om te koken, afmeten hoeft nu nog niet. Verwarm je oven voor op 180 graden. Vet een cakeblik van 20 bij 10 cm licht in.
2. Prak de banaan in een grote mengkom tot een redelijk glad goedje. Meet 1 kop af in een maatbekertje zodat je zeker weet dat je de goede hoeveelheid hebt. Doe weer in de mengkom.
3. Meng de suiker, olie, melk en vanille door de geprakte banaan.
4. Voeg bloem, zuiveringszout en zout toe en meng het rustig onder elkaar. Het is niet erg als de bloem niet helemaal er onder gemengd is. Beter wat minder mengen nu, als je te lang of hevig mengt kan je beslag rubberachtig worden = niet lekker.
5. Haal met je maatbekertje 1 kop van het beslag uit de kom en kiep dat in een kleinere mengkom.
6. Meng het cacaopoeder in een theekopje met 3 eetlepels kokend water. Roer goed door met een vork tot de cacaopoeder opgelost is.
7. Voeg het cacao-mengsel toe aan de kleine mengkom (die met 1 kopje beslag er in). Meng tot je een glad, egaal beslag hebt.
8. Terug naar de grote mengkom met het gewone banaan-deeg. Voeg er 3 eetlepels kokend water aan toe en meng tot je een relatief glad beslag hebt.
9. Nu wordt het leuk – we gaan mengen! Giet om en om 1/2e kop van het chocoladebeslag en het banaanbeslag in het ingevette cakeblik. Het komt absoluut niet nauw, lukraak is prima. Als al het beslag in het cakeblik zit, neem dan een mes of een vork en roer ermee door het beslag. Zo’n 10 seconden is voldoende voor een mooi patroon.
10. Laat 55 minuten bakken. Test met een satéprikker in het midden of ie gaar is.
11. Heb geduld tot de cake is afgekoeld en val aan.


Okee, dit is niet gezond en past niet bij mijn voornemens maar ik had 't nou eenmaal beloofd en had toch al een foto gemaakt. Toegegeven: ik heb er nu al weer zin in, zo lekker was ie. Dit recept bewaar ik voor speciale gelegenheden, al zou ik 'm het liefst elke week eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten