zondag 15 maart 2015

Review: Wilmersburger tortellini

Voor zij die Wilmersburger nog niet kennen: het is een veganistische kaasvervanger op basis van plantaardige vetten. Vrij van soja en een aantal producten zijn ook vrij van gluten. Duits van oorsprong maar volledig omarmd door Nederlandse vegans, en terecht want zeer smaakvol. Bijkomend voordeel: het is behoorlijk lang houdbaar in de koeling: ongeopend enkele maanden, geopend blijft ie ook nog wel een week of twee goed.

Wilmersburger is verkrijgbaar in blokken en plakjes in verschillende smaken en bovendien ook als geraspte (pizza)kaas. Die laatste variant is werkelijk ideaal als vervanger voor geraspte kaas op pizza's en bij pastagerechten maar ook in en op ovenschotels en in bechamel-achtige "kaas"sauzen. Hoewel de smaak maar weinig weg heeft van koemelk-kaas gedraagt het zich wel ongeveer zo. Als je 't over de tomatensaus van je pizza strooit, smelt het heerlijk romig weg, net als in sauzen. Als je het als topping gebruikt voor je ovenschotels krijg je een knapperig korstje. En als je een plak tussen twee sneetjes brood legt en het geheel tussen het tosti-ijzer legt krijg je... tosti! Als je het apparaat aan zet tenminste. (Voor de Belgen: tosti = croque monsieur. Voor de Nederlanders: spreek uit als "krok mesjeu".)

Afijn, ik ben volledig weg van Wilmersburger. En er is goed nieuws: waar ik de lekkernij voorheen via het internet moest bestellen is hij nu te koop bij de plaatselijke Jumbo! De beschaving heeft dus eindelijk deze achterbuurt bereikt. Weliswaar alleen de "classic" plakken, maar toch. Ons ben blij. (Toen ik de plakken voor het eerst in de koeling zag liggen deed ik spontaan een vreugdedansje. Vreemde blikken waren mijn deel.)

Sinds kort verkoopt Wilmersburger ook kant-en-klare pasta: ravioli en tortellini. Het toeval wil dat ik vorige week toch een bestelling wilde plaatsen bij Veggiedeli dus ik bestelde een pakje tortellini mee. Geïnspireerd door dit recept van Plantaardigheidjes serveerde ik er geroerbakte broccoli en paprika bij met gekookte pompoen, Italiaanse kruiden en edelgist.


De pluspunten:
1. De tortellini zijn snel en eenvoudig te bereiden.
2. Een nieuw kant-en-klaar vegan product is altijd fijn.
3. Er zit weinig "rommel" in (geen rare toevoegingen of geur-, kleur- en smaakstoffen).
4. De ingrediënten zijn grotendeels biologisch.
5. Het is niet te duur. Bij Veggiedeli betaal je € 3,59 voor een pakje van 250 gram.

De minpunten:
1. De smaak valt een tikje tegen. Het is redelijk hartig-zoutig maar daar houdt het ook mee op. De smaak van de Wilmersburger is niet echt aanwezig, wat ik jammer vind.
2. De structuur is aan de harde kant. De pasta wordt zacht genoeg maar de Wilmersburger erin blijft vrij stevig. Van mij mag de vulling wat meer lopend worden.

Al met al: vrij positief. Ik vind het tof dat Wilmersburger met dit soort producten komt! De ravioli ga ik zeker ook nog proberen.

Wat vind jij van Wilmersburger (tortellini)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten