vrijdag 30 januari 2015

Kruidige linzensoep

Niets lekkerder met dit winterse weer dan een kom dampende soep. Verwarmend, voedzaam en opbeurend. En klaar voor je het weet. Soep uit blik, pak of zak is vaak te zout naar mijn smaak of niet vegan door absurde toevoegingen als room of gehaktballetjes. Er gaat niets boven zelfgemaakt!

Het recept voor deze linzensoep kreeg ik doorgespeeld van een collega en heb ik vervolgens aangepast naar de inhoud van mijn koel- en voorraadkast. 

Voor zo’n twee liter soep.

Ingrediënten
1 winterpeen, geraspt
5 cm verse gember, geraspt (of 1 theelepel gemberpoeder = djahé)
1 grote ui of 2 kleine, gesnipperd
1 teentje knoflook, geperst
2 tomaten, in stukjes
1 courgette (zie punt 1 van de instructies)
200 gram rode linzen (droog of uit blik)
1,5 liter groentebouillon
2 theelepels kerriepoeder
2 theelepels paprikapoeder
1 theelepel gemalen korianderzaad = ketoembar
1 theelepel gemalen komijnzaad = djintan
Vleugje chilipoeder
Zout en peper naar smaak
Voor de afwerking eventueel wat verse koriander of bladpeterselie

Instructies
1. Was de courgette. Snij 1 helft in partjes als vulling voor de soep. Snij de andere helft in de lengte door en verwijder de zaadlijsten (een lepel is daarbij een handig hulpmiddel). Snij in dunne repen en dan in kleine blokjes als versiering voor de soep.
2. Doe een scheutje olie in een ruime soeppan en stoof de ui glazig, samen met de geperste knoflook en geraspte gember. Voeg het kerriepoeder, paprikapoeder, korianderzaad, komijnzaad en chilipoeder toe en laat kort meebakken. Geniet van de aroma’s die vrijkomen maar let op dat de boel niet aanbrandt.
3. Voeg de geraspte wortel, courgettepartjes (dus niet de blokjes!) en stukjes tomaat toe. Roer even door. Voeg de groentebouillon en de linzen toe en breng het spul aan de kook.
4. Laat 15 minuutjes zachtjes pruttelen. Zet, als alles gaar is, het vuur uit en pureer de soep met een staafmixer. Voeg peper en zout toe naar smaak.
5. Strooi de kleine blokjes courgette door de nog hete soep. Ze worden een klein beetje gaar maar blijven knapperig (soort “crouton”-effect). De groene blokjes zien er ook erg leuk uit in de oranjegele soep. Het oog wil ook wat!
6. Werk af met wat verse koriander of, als je dat niet zo lekker vindt, bladpeterselie. Ik had geen van beide in huis zoals te zien op onderstaande foto.

Lekker met een stuk brood…


Doordeweeks neem ik graag soep mee naar mijn werk voor bij de lunch. Ik zat altijd te emmeren met bakjes die lekten of niet in de magnetron of vaatwasser konden, dus ergernis alom. Dankzij een reactie op dit bericht van de blog Legumo heb ik nu twee knalrode soepmokken van het merk Sistema in huis. Wat een gemak! De mok gaat uit de koelkast in de magnetron dankzij het stoomventiel in het deksel. Na het eten kan ie gewoon in de vaatwasser. En hij kan ook nog in de vriezer! De maat is goed, 656 ml wat voor mij eerder te groot is dan te klein. Ik heb ‘m nu een week of twee in gebruik – hij lekt niet. Als je nog op zoek bent naar een goed soep-transportmiddel: doen!

2 opmerkingen:

  1. Hmm die soep ga ik ook wel eens proberen maken! Maar omdat ik bijna nooit soep maak heb ik geen soeppan of staafmixer in huis (of zou het omgekeerd zijn...), dus dat zal ik eerst moeten aanschaffen.

    Dit vind ik ook lekkere soep: https://freeradical.me/2015/01/17/vegan-recipe-cabbage-leek-soup-coconut-milk/

    Het recept is wel in het Engels, en de hoeveelheden van ingrediënten kloppen niet echt naar mijn mening, maar ge kunt er natuurlijk van elke groente zo veel/weinig in doen als ge maar wilt.

    Ah ja, als ge u afvraagt wat "napa cabbage" is (zoals ik toch even heb gedaan), dat is gewoon Chinese kool. In Nederland weet ik niet goed hoe gemakkelijk dat te vinden is, maar in België hebben ze dat gewoon in de groentenafdeling van de Colruyt liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Bert, plezant dat ge mij een beetje volgt. Merci voor het delen van het recept, dat ziet er een lekker soepje uit! Ga ik onthouden om ook eens te maken. Napa cabbage had ik nooit geraden, maar Chinese kool is mij welbekend. Er ligt op dit moment zelfs een exemplaar in onze koelkast. ;-)

    Soep is zo fijn en gemakkelijk om zelf te maken, koop u een soeppan en ge zijt vertrokken. Een staafmixer is een fijne optie maar zeker geen noodzaak.

    BeantwoordenVerwijderen