donderdag 15 januari 2015

Mijn "simpele spaghetti"

Ik ben een simpel mens met simpele behoeften. Ik hou van eenvoudig maar lekker eten. Dat komt goed uit, want ik ben geen held in de keuken. Inmiddels heb ik toch wel zo ongeveer anderhalf jaar – oftewel zo goed als geen – ervaring met koken. Stoofpotjes, curry’s, soepen, ovenschotels en spaghettisaus – dat is mijn ding. Intussen durf ik ook wel grotere projecten aan, maar dan alleen in de weekends als ik zeeën van tijd heb en het niets geeft als het mis gaat. Doordeweeks kom ik met Honger - jawel, hoofdletter- thuis van mijn werk en dan wil ik binnen een half uur (drie kwartier is het absolute maximum) eten.

Mijn “simpele spaghetti” is daarvoor een ideaal recept. Je kan er ook perfect restjes groenten in verwerken die anders in de koelkast liggen te verleppen. Zowat alles past in deze saus.

Ingrediënten (varieer naar hartenlust met je groenten)

Spaghetti voor zoveel personen als je nodig hebt (de saus voorziet 4 grote of 6 kleine eters).

Voor de saus:
1 ui, gepeld en gesnipperd
1 à 2 teentjes knoflook, gepeld en gesnipperd (of gebruik een knoflookpers)
1 gele paprika (andere kleur is ook prima), in blokjes
1 winterpeen, in kwartjes
1 courgette, in kwarten
250 gram (kastanje)champignons, in kwarten
150 gram diepvrieserwtjes
2 blikken tomatenblokjes
2 eetlepels Italiaanse kruiden (droge mix, de mijne bevat oregano, basilicum, peterselie en bieslook)
Snuf zout en peper naar smaak
Wat edelgistvlokken en/of verse basilicum voor de afwerking

Voor het “gehakt”:
2 eetlepels sojasaus

Edelgist en sojabrokjes vind je in de natuurvoedingswinkel.

Instructies
1. Giet een scheutje olijfolie in een (grote) stoofpan. Bak de ui en knoflook een minuutje of twee op middelhoog vuur, tot de ui glazig begint te worden. Doe de champignons erbij en laat even meebakken. Voeg de paprika en peen toe en roer goed door. Laat even bakken en voeg dan de courgette toe. Weer even mengen.
2. Voeg de 2 blikken tomatenblokjes op sap toe. De groente zal net niet helemaal onderstaan, maar dat komt goed – ze geven nog vocht af. Breng aan de kook, zet het vuur laag en laat zo’n 20 à 25 minuutjes pruttelen.
3. Doe je sojabrokjes in een steelpannetje en voeg ruim water toe + 2 eetlepels sojasaus. Breng aan de kook en laat 20 minuutjes sudderen.
4. Breng in een ander steelpannetje water aan de kook voor je spaghetti. Voeg de spaghetti toe als het water kookt en eventueel een scheutje olijfolie of zout naar smaak.
5. Wacht 15 minuten. Roer af en toe in de potten als je je verveelt of dat nodig vindt.
6. Voeg de diepvrieserwtjes toe aan de saus en roer goed door. Proef een stukje wortel of paprika – als die gaar zijn, is de rest van de groente ook gaar. Laat nog heel even pruttelen zodat de erwtjes ook gaar kunnen worden.
7. De sojabrokjes zijn ongetwijfeld gaar dus vuur uit en afgieten maar. Ook de spaghetti zal wel gaar zijn – zelfde verhaal. Voeg de sojabrokjes toe aan de spaghettisaus en roer goed door. Voeg de Italiaanse kruiden toe, zout en peper naar smaak en… roer goed door. Proef.
8. Als de smaak naar je zin is en alles gaar is kan je ’t vuur uitzetten en opdienen.
9. Serveer met wat edelgistvlokken over je spaghetti voor een “kaas”-effect. Of wat gesnipperde verse basilicum als je dat in huis hebt voor een groene touch.
10. Smakelijk eten!


(Okee, ik had gezegd geen eigen recepten maar dit is echt geen recept. Eigenlijk is het gewoon een handleiding om zelf spaghettisaus te maken, zoveel smakelijker en met veel meer groenten dan uit een pakje. Ik heb dit vast ook niet zelf bedacht, volgens mij zijn er een triljoen recepten voor spaghettisaus.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten