zondag 11 januari 2015

Granola

’s Morgens kan ik niet het huis uit zonder wat te eten. Daar komt bij dat ik geen ochtendmens ben en veel tijd nodig heb om wakker/menselijk te worden. Ik woon gelukkig op slechts een kwartiertje fietsen van mijn werk dus hoef niet op een onaards uur op te staan om op tijd te komen. Toch: ontbijt moet makkelijk en snel zijn, anders werkt het niet.

De oplossing: granola. Waar ik vroeger standaard muesli of cruesli met melk wegknaagde, is het nu zelfgemaakte granola met havermelk of sojayoghurt. Het is echt heul veul lekkerder dan uit een pak en het verveelt nooit want eindeloze mogelijkheden tot variatie. Ik gebruik dit recept van Lisette Kreischer als basis maar heb het aangepast naar mijn eigen smaak. Haar boek Plant Power ligt standaard op mijn keukentafel omdat ik het wekelijks gebruik en dit is tot nog toe mijn favoriete recept eruit.

Granola dus. Havervlokken haal je bij de natuurvoedingswinkel. Vanillepoeder is volgens mij bijna nergens te koop, ik heb ‘m na veel zoeken uiteindelijk gevonden bij De Zuidmolen. Het is idioot duur (€ 2,65 voor een zakje van 3 gram) en naar mijn mening voegt het in dit recept niet heel veel toe. Ik laat het dus weg of vervang het door vloeibaar vanille-extract, dat werkt ook prima en je vindt het gewoon in de supermarkt bij de bakspullen. De eerste keer heb ik het recept gewoon gevolgd maar ik vond het wat te vettig en te zoet naar mijn smaak, dus heb die hoeveelheden aangepast. Ik gebruik wel lekker veel noten en varieer daar ook graag mee (wal, hazel, amandel, para, macadamia, pecan, cashew, pinda, pistache, enz). In mijn ingrediëntenlijstje zie je terug dat ik niet van rozijnen hou maar wel van cranberries.

Mijn gepersonaliseerde standaard-recept - waar ik ook vrolijk van afwijk als dat uitkomt - luidt als volgt:

Ingrediënten
100 gram havervlokken
50 gram walnoten
50 gram blanke hazelnoten (die zonder dat bruine jasje)
50 gram blanke amandelen (idem)
50 gram paranoten
50 gram zonnebloempitten, gepeld
1 flinke theelepel kaneelpoeder
Snufje nootmuskaat

3 eetlepels zonnebloemolie (of olijfolie of kokosolie of enig andere neutraal smakende olie)
3 eetlepels rijststroop of agavenectar
(eventueel een theelepel vanille-extract)

100 gram cranberries
75 gram gedroogd fruit, in stukjes gehakt
50 gram geroosterde, ongezouten pinda’s















Recept
Zie blog Lisette. De pinda’s doe ik er na het roosteren bij, net als de cranberries en gedroogde vruchten. Als je ongeroosterde, ongezouten pinda’s hebt kan je ze bij de mix doen en mee roosteren in de oven. Meestal doe ik er ook nog een paar handjes cornflakes doorheen, gewoon omdat ik dat lekker vind. Ik koop een groot pak bij Aldi of Lidl – goedkoop en even lekker als die dure merken.

Elke zondag een pot vullen en ik kom mijn week wel door!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten